photo_2024-07-14_20-28-14 1
photo_2024-07-14_20-28-17 3 1

У відповідності до Порядку технічного розслідування дорожньо-транспортних пригод, катастроф, аварій на автомобільному та міському електричному (трамвай, тролейбус) транспорті, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України 23 червня 2015 року № 231, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 липня 2015 року за № 818/27263, наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 19 липня 2024 року № 532 «Про створення комісії з технічного розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди Державної служби України з безпеки на транспорті» (далі – Комісія) створену Комісію з метою проведення технічного розслідування обставин і причин дорожньо-транспортної пригоди, що сталася 14 липня 2024 року у Тернопільській області.

Так, 14 липня 2024 року близько 08 год. 09 хв. на 20 км автодороги Т-20-06 Городище – Зарваниця – Бучач Тернопільської області, водій автобуса NEOPLAN N 316 (перевізник ФОП Гром’як М. І., Львівська область), здійснюючи перевезення 41 пасажира в режимі нерегулярних перевезень до Марійського духовного центру «Зарваниця», не впорався з керуванням та допустив з’їзд автобуса з проїзної частини дороги на узбіччя з подальшим перекиданням на правий бік по ходу руху. Внаслідок дорожньо-транспортної пригоди 20 осіб отримали травми різного ступеню тяжкості (далі ­ ДТП).

За результатами технічного розслідування ДТП Комісією проведений аналіз, зроблені висновки та відповідні рекомендації щодо недопущення подібних випадків у майбутньому.

Попередніми висновками Комісії щодо причин ДТП є такими, що основною причиною скоєння дорожньо-транспортної пригоди є порушення водієм автобуса NEOPLAN N 316 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, а саме:

- пункту 2.3. Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний:

б) бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі;

- пункту 12.1. Під час вибору в установлених межах безпечної швидкості руху водій повинен урахувати дорожню обстановку, а також особливості вантажу, що перевозиться і стан транспортного засобу, щоб мати змогу постійно контролювати його рух, та безпечно керувати ним;

- пункту 12.3. У разі виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об'єктивно спроможний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників руху об'їзду перешкоди;

Супутніми причинами, що могли вплинути на виникнення ДТП і тяжкість його наслідків є не виконання ФОП Гром’як М. І. вимог:

1) статті 17 Закону України «Про автомобільний транспорт»;

2) статті 18 Закону України «Про автомобільний транспорт»;

3) статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме:

не організовується проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод;

не забезпечуються умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства;

не забезпечується проведення інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.

4) підпункту 11 пункту 16 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1001;

5) пункту 4 та підпункту «в» пункту 5 Положення про службу безпеки дорожнього руху міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, підприємств, їх об'єднань, установ і організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 1994 року № 227;

6) пункту 58 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року;

7) розділу ІІІ Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 24 червня 2010 року № 385, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 20 жовтня 2010 року за № 946/18241;

8) розділу ІІ Порядку проведення інструктажів та стажування водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 05 серпня 2008 року № 975, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 серпня 2008 року за № 776/15467;

9) розділу VІІІ Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05 серпня 2008 року № 974 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01 вересня 2008 року № 794/15485;

10) розділу ІV Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого спільним наказом МОЗ та МВС від 31 січня 2013 року № 65/80, зареєстрованого у Міністерств юстиції України 22 лютого 2013 року за № 308/22840;

11) розділу VІ Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 07.06.2010 № 340, зареєстрованого у Міністерств юстиції України 14 вересня 2010 року за № 811/18106;

12) пунктів 2 та 5 розділу І Порядку підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів, діяльність яких пов’язана з наданням послуг автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 26 липня 2013 року № 551, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 вересня 2013 року за № 1454/23986;

13) пункту 4 та підпункту «в» пункту 5 Положення про службу безпеки дорожнього руху міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, підприємств, їх об'єднань, установ і організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 1994 року № 227.

З метою підвищення рівня безпеки руху на автомобільному транспорті та недопущення виникнення подібних випадків в майбутньому, Комісією розроблено ряд рекомендацій, якими передбачено проведення нарад, профілактичних заходів аварійності з питань безпеки дорожнього руху, із залученням власників транспортних засобів, автоперевізників, суб’єктів господарювання у сфері міського електричного транспорту, працівників обласних, районних державних адміністрацій, територіальних підрозділів Національної поліції України, навчальних закладів, громадських організацій, представників засобів масової інформації.

Крім цього, передбачається посилення нагляду та контролю за дотриманням автомобільними перевізниками та водіями, які здійснюють перевезення пасажирів та вантажів, щодо дотримання вимог автотранспортного законодавства, особливу увагу приділити виконанню вимог Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті та Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів.